Teppet

Teppet

lørdag 9. oktober 2010

Uteskole


Uka avslutter vi med å ha uteskole. Skolen blir delt i 2.
5.-7. har Per og Per på slutten av dagen. Mens 1.-4. har Lise og Stian.
En flott måte å avslutte uka på med tur og masse naturopplevelser for elever og for de voksne. 
Resultatene på de nasjonale prøvene vil naturlig nok variere en del når vi har grupper på ca. 10 elever.
Derimot er vi best på å lage mat på stormkjøkken, samtlige elever på mellomtrinnet kan dette! Vi hadde prøve og alle bestod med glans.
Er opptatt av at alt for mange av oppgavene i lesefagene er på nivå 1. Finne svaret i teksten.
Dette prøver Per-gjengen å gjøre noe med i forhold til oppgavene på uteskolen.
VI HAR HATT FØLGENDE OPPGAVER: (Eksempler)
1.       Ta med de voksne på tur i helga og lag middag ute i naturen.
2.       Hvor mange kinesere må til for å tømme Løddingsvannet, når hver har med seg et halvlitermål? (Dette ble en familieaktivitet den helga vi ga oppgaven.)
3.       Hvor mange liter vann renner under brua over Sagelva i løpet av 1 minutt. Hvor lang tid vil det ta for å fylle gymsalen på Sørenget med vannet fra elva?
I går hadde Per tatt med seg 6. og 7. og dradd på leirskole. Jeg hadde derfor tatt med meg 4. sammen med 5.
Oppgavene de fikk var:
1.       Hvorfor har vi flo og fjære?
2.       Fortell om livet i dammen?
3.       Hva er vind?
Få hjelp av de hjemme for å finne svar! Bruk data!
Synes at vi her får til å kombinere tradisjon og framtid ved at oppgavene skal/kan løses ved hjelp av digitale verktøy og at tur er sentralt i vår kultur. (Mor er vel med i dag, hvis hun ikke er på spinning på SATS. Før var hun hjemme og  ordnet middag, til far kom hjem fra tur med barna!)
For å øke læringstrykket har Per-ligaen bestemt seg for at alle elevene i 7. skal ha sin egen uteskoleblogg, noe som ble godt mottatt av de foresatte. (Bjørg, vi kommer etter!) For å skape denne bloggen vil de få lov til å bruke alle digitale verktøy de har til rådighet. Håper at de vil bruke mobilene på en aktiv måte, det er vel her vi har det beste eksemplet på konvergerende teknikk.  Håper vi får video, bilder, lydfiler fra turene og utfyllende læring fra nettet.
Stian vil bruke bloggen, når 7. har digital kompetanse, som en viktig del i å gi elevene et løft i forhold til digital dannelse.  
Håpet er at vi skal greie å skape et læringsmiljø som skaper læring som styres av elevene og som følges av foresatte og andre i familien.  Kanskje kommer det mange innspill fra voksne i familiene som betyr mye for elevene.  Kan man tenke seg at veggene til Sørenget oppløser seg og lokalsamfunnet og elevenes nettverk blir en del av læringsprosessen. Vi får her en utvidelse av læringsbegrepet og vi kan håpe at elevene lærer å lære og er godt forberedt til å begynne på ungdomsskolen.
Ser at digitale verktøy kan være med på å skape et nytt læringsbegrep og gi hjem- skole samarbeid et innhold som strekker seg lengre enn å koke kaffe på foreldremøter.
Vi har stor tro på at mange av innleggene vil være med på å lære elevene å skape kunnskap og dele den med andre.
Ser vi dette opp mot den nye vurderingsforskriften vil dette opplegget gi mulighet til egenvurdering og vurdering fra medelever. Samtidig vil Per * Per (Hva blir det?) få mulighet til å veilede elevene i læringsprosessen på en helt annen måte enn ved vanlige skriveoppgaver.   Prosessen ruller videre (Ser Fleksnes og faderen) og det blir mulighet for elevene å utvide sin kunnskap i det neste innlegget.
Erstad (2010)skriver om hvordan ungdommene kan benytte digitale verktøy til å eksperimentere med personligheten sin.  De utprøver ulike sider av seg selv, gjennom de sosiale mediene de er medlemmer av. Vårt lille forsøk vil neppe bli så sentralt, men kanskje vil vi se at noen av elevene vil vise fram sider ved seg selv som vi ikke ser i de ”vanlige” timene.

Det blir fint når det blir vinter igjen!

6 kommentarer:

  1. Spennende- Jeg klarer av og til å bli så imponert. Som oftest mest når noen som det naturligste i verden sier" "Ja, ja, slik gjør nå vi det i all enkelthet". Og så er det jo akkurat det som erdet store. At det går an å gjøre det i all enkelthet.. Klapp på skuldra fra en som strever med det enkle ;)

    SvarSlett
  2. Hei Per Johan:-)

    Kjempeartig når du deler praksisfortellinger med oss andre. Uteskolen er en ypperlig anledning til virkelig å "treffe" alle elevene på en langt bedre måte enn man kanskje gjør i klasserommet.
    Her er det bare å ta med seg tips tilbake til egen skole:-)

    SvarSlett
  3. Liker den selvfølgelige og tilforlatelige måten du bryter ned grensene mellom skole og omverden, involverer foreldrene og skaper et integrert læringsmiljø. Tror jeg vil bli lærer på Sørenget i mitt neste liv.

    SvarSlett
  4. Helt enig med Kjell-Atle, jeg kunne tenkt meg en hospitering på Sørenget. Kanskje dere tar i mot en masterstudent i praksis..?

    SvarSlett
  5. Hei!
    Klart at dere kan komme til Sørenget!! Tenk å fått dere hit og hvilken fart det ville blitt på utviklingsprosessen! Vi avtaler!

    SvarSlett
  6. Spennende opplegg, liker lekseoppgavene Dere gir elevene.

    SvarSlett