Teppet

Teppet

onsdag 6. oktober 2010

Relasjoner

I går var jeg til frisøren og fikk ordnet håret. Kunne lagt ut bilde av meg, men Stian som er IT-ansvarlig på Sørenget, er veldig streng på at vi ikke skal legge ut nærbilder på nettet. Lise syntes forøvrig at jeg hadde klipt for lite!

Det å gå til frisør synes jeg er en flott opplevelse! Kommer klar og noen ganger en smule stresset fra jobb. Starter med å få vasket håret, avslapningen kommer med det samme og man kan nyte å bli stelt med.
Det neste spørsmålet som kommer er:” Hvordan skal du ha det?” Selvfølgelig skal jeg ha det som jeg har brukt å ha det i flere år nå.
Så kommer spørsmålene om Sørenget, vært på hytta, hva skal familien og jeg gjøre i høstferien? Roen senker seg og jeg spør om hva hun og familien har gjort siden sist. Praten går lett og plutselig er jeg ferdig klipet.
Jeg er fornøyd og tenker at skulle resultatet blitt bedre hadde det vært nødvendig og gått innom en plass der de gjør mer med utseende enn å stusse et hår som er for langt. Slapper av og skuldrene faller ned mange centimeter.
Som dere skjønner har jeg en fast frisør som jeg har gått til i lengre tid og jeg avslutter bestandig med å bestille ny time for neste klipp.
I min tid som familieterapeut leste jeg mange forskningsrapporter om hva som førte til endring for mennesker som gikk i terapi. I alle undersøkelsene var det relasjonen det ble pekt på.
Metode, kunnskap og teknikker var underordnet relasjonen for å få til endring.  I noen av artiklene ble det pekt på at en rekke yrkesutøvere som kom nær sine kunder, kunne fungere bedre enn terapeuter som var utdannet for å drive terapi. Årsaken til dette er at det er enkelte som har en fantastisk evne til å skape relasjoner. Mulig er dette en spissformulering, men det er en spennende tanke!
Hva om frisøren min hadde sagt at nå skifter vi stil. Endringen du trenger er ………………….. Kanskje hadde relasjonen mellom oss vært så sterk at den forandringen hadde skjedd, selv om forslaget hadde vært radikalt.
Jeg synes at en viktig del av jobben som leder, er å opprette en relasjon til ansatte som fører til en mulighet til endring. Her er det viktig å se at både leder og medarbeidere endrer seg i samtalen f. eks om utviklingsarbeid innen IKT.  Dette krever at leder er opptatt av dialogen.
Selv er jeg svært opptatt av at det skal være mange dialoger på Sørenget. Som leder har jeg ansvar for at dialogene er der og at mange av dem kommer fram i plenum. Jeg er med på mange, men samtidig er det viktig at det er gode dialoger mellom kollegaer. Kromsvik (07) viser til undersøkelser, som sier noe om hva lærere mener fører til læring hos seg selv. Viktigst er interaksjon og lære gjennom å gjøre.  Også andre undersøkelser viser at det å lære av andre og jobben i seg selv er de viktigste dimensjonene for læring.
Krumsvik peker på Biletts identifisering av 3 nøkkelfaktorer om læring på arbeidsplassen:
1.       Engasjement i hverdagslige arbeidsoppgaver.
2.       Veiledning fra kollegaer
3.       Indirekte veiledning og støttestrukturer i arbeidsmiljøet

Som leder har jeg lagt vekt på å være engasjert i de hverdagslige arbeidsoppgavene og jeg har en lederstil som er bygd på troen om ”walk around”.
For å få gode dialoger må du som leder ha en oppriktig interesse for det hverdagslige arbeidet og du må se hva som skjer i timene for å kunne føre en god dialog om endring. Lederen må også være bevist på å gi oppgaver til alle i kollegiet i forhold til å gi veiledning, eller å fortelle den gode narrativen.
I morgen skal lærer Lise gi en innføring i endringene i Skole Arena etter at hun og sekretær Monica har samarbeidet i dag. Her får vi kollegaveiledning.  Selv ser jeg at min oppgave er å stå på i forhold til prosesser i kommunen og i forhold til leverandøren av programmet. Dette tenker jeg på som indirekte veiledning (Samarbeider med Monica) og støtte funksjon i arbeidsmiljøet.
I tilegg til dette har jeg prioritert innkjøp av digitalt utstyr de senere årene. Vært opptatt av at vi skal ha en infrastruktur som virker. Dessverre har ikke midlene vært store nok til at vi er i mål, men vi er på vei!
Kanskje skulle jeg ha vært enda mer fokusert på de mulighetene som den digitale revolusjonen gir?
Samtidig har vi hatt fokus på læring og undervisning og hvordan vi skal forbedre læringsmiljøet. I dette arbeidet har det vært svært naturlig å holde fram de gode eksemplene på bruk av digitale verktøy som Grethe, Stian, Marit og Anne har gjort. Senere tror jeg jeg må fortelle om hvordan Anne brukte IKT til å få til at hennes gruppe fra Sørenget ble best på den nasjonale prøven i regning på 8. i Namsos, dette året.
Jeg tror at jeg nå har pekt på det som kan være noe av mitt bidrag til endringsarbeidet på Sørenget.
Neste gang jeg skal klippe meg er 29.11. klokka 1600. Det blir spennende å se om Annicken (frisøren min) har funnet bloggen min!! Litt synd for dere på studiet at det blir etter neste samling! For alle på Sørenget kan dagen bli minnerik, åpning av julegata klokka 1800,  med en rektor som stiller med …………………!

1 kommentar:

  1. Jeg synes din lederstil, som en walk-around leder, opptatt med å bygge relasjoner og få til gode dialoger, er det beste utgangspunkt for endring!

    SvarSlett