Teppet

Teppet

tirsdag 26. oktober 2010

Refleksjon

I en kommentar til mitt siste innlegg, pekte Kjell Atle på at det er friere å kommentere, men samtidig er det vanskelig og å gi noe tilbake til noen som har gitt deg noe!
Dette synes jeg var en flott oppsummering av det som er det sentrale i vurdering for læring. Det er her skolen tidligere har lagt rammene i forståelse av læring og hva som er kompetanse. Ved å tenke at kommentarer på blogginlegg er en prosess som kommer etter at du selv er blitt berørt og er endret i forhold til kompetanse og tenkning. Blir man ikke en som vet sannheten, men man responderer på en forståelse ut fra sin egen nye forståelse. Den som får kommentaren kan si ja dette er noe jeg vil gå videre på. Samtidig kan han velge å si at dette er noe jeg vil ta med meg videre, men nå er det viktigere for meg å gå videre på en vei som jeg er opptatt av.
Ser vi på dette som en sirkulær prosess vil den som går en annen vei, ha med seg den forandringen som kommentaren skapte. Dermed vil veien som begynner for han, bli annerledes enn den ville ha blitt uten kommentaren.
Har sett at du Kjell Atle noen ganger sier at vi ikke trenger å gå i den retningen som du har sett, eller at du undrer deg eller som nå du gir en kommentar om hva du tenker.
Jeg har forsøkt å gjøre det samme i mine kommentarer og særlig til elevene ved Sørenget.
Hvis man går tilbake til det siste innlegget mitt ser jeg at jeg enda har en første ordens læring der kopiering av gode eksempler etterlyses og jeg gjør det som jeg har lært gjennom å kopiere kommentarer jeg har sett.
Jeg peker på, uten å si det at vil bli noe annet for kommentarer til elever enn studenter. Ved å se denne spørsmålstillingen i en teoretisk ramme vil problemet forsvinne, ved at forståelsen ikke skiller på alder og utdanning.
Gjennom å reflektere over noen linjer føler jeg at jeg har fått en andreordens læring, ved at jeg kan teoretisere over det å gi kommentarer. Det betyr at jeg nå vil gå videre på å hvordan man kan stille sirkulære spørsmål som kanskje kan være til hjelp til en annen ordens forståelse hos mottakeren.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar