Teppet

Teppet

lørdag 30. oktober 2010

Legg ned PPT

Ble inspirert av Innlegget til Bjørg til å reflektere! Derfor legger jeg det ut  her også.

Hei Bjørg!
Et fantastisk flott innlegg!!!
Har vært på lederkonferanse på Stjørdal, der var det lite om digitale verktøy og de utfordringene det gir oss!
Dette er ikke helt sant, fordi Viktor Norman snakket om utfordringene samfunnet står overfor i de nærmeste årene. Det som jeg festet meg med var at vi, som samfunn, må tenke annerledes nettopp på grunn av den digitale revolusjonen blant annet.
Jeg fikk tid til å reflektere litt om hva skolen vil bli om 24 år! Det er da våre 1 åringer blir profesjons utøvere!
Min konklusjon var at vi avskaffer PPT!
Så bruker vi midlene til å gjøre den vanlige undervisningen bedre, slik som Dons eksempel er en god illustrasjon på.
Forskning på spesialundervisning viser at i beste fall gjør den ikke skade! I sine tilrådninger er det ikke noe nytt i forhold til det skolen driver med i fra før, det er naturlig ettersom de gir tilrådninger ut fra det skolske.
De beste resultatene vi har fått, er når det er opplegg som har tatt utgangspunkt i relasjoner og elevers interesser! Elevene har lært seg å lese, selv om ppt hadde sagt at det måtte vi ikke forvente.
Har også opplevd at Habiliteringstjenesten har utredet elever som dypt psykisk utviklingshemmet. Vi som skole vet at det ikke stemmer, fordi vi ser han i det virkelige livet!
Dette handler ikke om den enkelte utreders kompetanse, men en systemfeil! Det den enkelte utreder gjør, blir ikke i stor nok grad fulgt opp med andre tester og andre opplysninger.
I dag blir det stadig opprettet nye stillinger innenfor hjelpesystemet!
Jeg tror det er på tide at vi tenker på en ny måte, der vi styrker det leddet som er nært det barnet det gjelder, og bygger opp digitale nettverk av praktikere som kan støtte hverandre.
Norman la fram et regnestykke som sa:  i et livslangt perspektiv ville det lønne seg å opprette et tilbud der det er en til en situasjon, hvis den som fikk hjelp kom seg i jobb etter skolen.
Kanskje er det mesterlærings prinsipper som skal til, sammen med at mesteren er knyttet sammen med andre mestere i et digitalt nettverk.
Takk Bjørg for at du inspirerte meg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar