Har i ferien lest mye, men nettets tilgjengelighet i Frankrike er ikke det samme som i Norge. Når jeg bor på hotell i Trondheim er internett med i prisen. På hotellet i Frankrike måtte man kjøpe seg kort. Kanskje er dette en unnskyldning i stede for å si at man trengte noen dager der jeg ikke var så aktiv?
Noe av det jeg leste var artikkelen til Qvortrup (01) som er en del av pensum.
Det som ble viktig for meg, var blant annet hans analyse av utviklingen av lederrollen sett i forhold til et samfunnsutviklingsperspektiv.
- Ingen leder kan alt. Og ingen har makt ut fra stilling. Rennesansens tid er forbi.
- Lederen kan heller ikke fortolke alle de informasjonene organisasjonen har tilgang til.
- Tanken om at lederen er rasjonell og profesjonell holder heller ikke, for også her er det den ene som er avgjørende i forhold til utvikling. Han holder fram Ford som et eksempel.
- Fra T-Ford til kompleksitet av valg som nettopp den digitale utviklingen gir.
- Ikke en privilegert leder, ikke et sett avregler og en beslutning! Det som er fasinerende er at slik har skolen kanskje aldri vært. Den er blitt forstått som en løst sammensatt organisasjon hvor den enkelte medarbeid har hatt stort ansvar for utvikling og kvalitet.
- Så kompleksitets forståelsen til Qvortrup er kanskje den måten skolen kan ta med seg det beste fra fortiden og inn i kompleksitetens tidsalder. Ledelse blir distrubert, slik at den enkelte medarbeider kan ta beslutninger i samråd med sine medarbeidere og andre lærere på andre skoler. Sammen med leder og andre ledere.
Fint å ha deg skikkelig i gang på bloggen igjen, Per Johan. (Har stor forståelse for at ALLE trenger en timeout en gang i blant!)
SvarSlettOg så var det skolen og organisasjonsteoriene. Joda, det har blitt påpekt at teorier om distribuert ledelse, og om skolen som løst koblet organisasjon, gjenspeiler (og kanskje bekrefter?)at Quortrups polysentriske kompleksitet også preger skolen.