Har nettopp sett på hvordan elevene har løst læringsmålene i forhold til uteskolen. Flotte presentasjoner om ulike båltyper!
Det som har skjedd er at Per-gjengen har laget en ny historie om hva Sørenget er. Dette betyr at skolekulturen er blitt forandret. Grøterud og Nilsen sier at kulturen gir mulighetene og begrensningene. De skapes ved kollektive prosesser. Her er et viktig å se, at også prosesser ikke alle er med, kan føre til store endringer.
Det som er viktig da, er at leder er med, eller støtter de endringene som skjer.
Her er det også viktig for leder at han har med seg de rette medarbeiderne i endringsarbeidet. De som ønsker forandring.
Videre sier de at kulturen viser seg i måten voksne og elever føler, tenker og handler på.
De viser til 3 områder:
- Profesjonelle relasjoner. Hvordan samhandler ledelse og ansatte. Viser hvordan ledelsen fungerer og hvor sterkt fellesskapet om endringen er.
- Organisatoriske forhold. Roller og ansvar. Kommunikasjonssystemer og organisering av skolesamfunnet.
- Muligheter for læring: Holdninger og forventninger til elevene.
Ved å ta i bruk uteskole som et miljø for å utvide elevenes digitale kunnskaper tror jeg at vi fikk til å forholde oss til de faktorene som blir nevnt av Grøterud og Nilsen.
Per*Per= uteskole med roller og ansvar og organisering og høye forventninger til elevene.
Spennende å følge med på uteskoleprosjektet ditt, Per Johan. For deg som leder er det jo flott og kunne knytte teorien direkte mot praksiserfaringene du gjør deg hver eneste uke :-)
SvarSlettDu holder på med spennende ting, pejo, men jeg henger ikke helt med. Kunne du si litt mer om hva som ligger i dette utsagnet:
SvarSlett"Det som har skjedd er at Per-gjengen har laget en ny historie om hva Sørenget er. Dette betyr at skolekulturen er blitt forandret."
Kunne du gjøre noen av elevbloggene tilgjenglig for oss? Mulig jeg har gått glipp av noe på veien, men "gammel mann gjør så godt han kan"...
Hei Pejo!
SvarSlettDet ser ut som om du har et prisverdig opplegg rundt uteskole og lignende aktiviteter. Det er bra!
Jeg ser at du også er "delaktig" i et blogg-prosjekt med elevene ved skolen (?)
Jeg har vært inne på Malin-i-skogen sin blogg.
Det er jo alltid hyggelig at bilder en tar blir satt pris på!! Jeg liker derimot ikke at bildene blir brukt uten tillatelse. Har lagt en kommentar ang dette på bloggen hennes....
Kan du ikke ta opp med bloggerne denne problemstillinga?? (Åndsverksloven) I skolen har vi jo også en Kopinor avtale å forholde oss til, den bygger jo også på samme loven. Jeg tror at elevene vil ha nytte av denne type informasjon.
Mvh
HansHB
Frode Rydland har lagt ut lenke på ITL til personvernskolen: http://personvernskolen.no/
SvarSlettHer behandles også aktuelle problemstillinger rundt blogging i skolen og personvern, se f.eks: http://personvernskolen.no/node/329
Det er viktig at skoleledere setter seg inn i aktuelt lovverk med muligheter og begrensninger, også for å kunne bistå/hjelpe/trygge lærere som ønsker å prøve noe nytt! Når det er sagt må jeg si som jeg sa på telefonen: spennende arbeid dere holder på med! Spesielt synes jeg det er interessant å høre at du har funnet en måte å utnytte elevenes allestedsnærværende mobiltelefoner på i opplæringen, i stedet for utelukkende å betrakte dem som et forstyrrende element som må fjernes fra undervisninga..
Pejo - for at dine elevblogger skal bli lettere tilgjengelig for dine lesere, hadde det vært fint om du la til en gadget som heter Bloggliste (bloggrull)
SvarSlettKlikk på Utforming, og velg Legg til gadget i høyremenyen din;-)
Det er forresten mange fine gadget-er der, se på min blogg - kan se de sist ankomne kommentarene (så slipper jeg å huske hvor mange kommentarer det var på innleggene forrige gang)