Teppet

Teppet

tirsdag 26. oktober 2010

Refleksjon 2

Ja, Janne, jeg tenkte at det å blogge var noe annet enn å kommenterre. Og på en måte er  det også det, men din kommentar fikk meg til å stoppe opp. Hva er ulikt og hva er forskjellig.  Kommentarene hjalp meg til å se at det er en symbiose, hvor likhet og ulikhet fører til kompetanseutvikling.
For å kunne dele prosessen i studiet og kompetanse utviklingen min, var det viktig for meg å få en konkret opplevelse i forhold til hvordan det er å gjennomføre en slik prosess med å ta i bruk blogg.
Tror dialogen blir annerledes når man som leder beveger seg i trekanten: ledelse, pedagogikk og i dette tilfellet teknologi. Vi fikk vell presentert denne trekanten på samlingen, men nå har jeg funnet den på http://www.slideshare.net/runea/en-lrende-og-digitalt-kompetent-skole . Det er Rune Andre Evensen som bruker den i presentasjonen av sin masteroppgave.
Noe som er rart er at jeg ikke kan huske hvordan jeg kom fram til slideshare. (Mye bra der!) Var det gjennom blogg lesing eller var det gjennom å søke på nettet.
Er det et bevis på at trekanten er en reise der kompetansen som utvikles, smelter sammen av de tre komponentene.
Uten at jeg som leder prøver ut min hele reise, kan jeg ikke ta en metaposisjon til min rolle som leder, pedagogiskleder og teknologisk.
Det betyr ikke at jeg må ta alle reisene på alle områdene, men jeg må være med på de som gjør en forskjell i forhold til utviklingsarbeidet.
Like viktig vil det være å få høre de gode narativene til medarbeider som gjør at jeg vil få mulighet til å bli berørt av det den forteller.

2 kommentarer:

  1. Hei Per Johan
    Spennende å lese gjennom innleggene dine og kommentarene du har fått:-)
    Forskjellen mellom et blogginnlegg og kommentarer har jeg også filosofert over underveis i denne modulen. Det å skape et innlegg ut fra det jeg akkurat har lest eller kjenner meg opptatt av er en god opplevelse, men for meg har jeg opplevd det som nesten like viktig å se om jeg "treffer" noen med det jeg selv har grublet over. Jeg er spent på om jeg får kommentarer på det jeg produserer. Hvis jeg føler at de uteblir opplever jeg lett at jeg blir usikker på egne innlegg og egen bloggevne. Kommentarene igjen hjelper meg videre i forhold til temaet jeg drøfter. Nye vinklinger og andre tanker hjelper meg kanskje fram mot en klarere forståelse av egne tanker. Så konklusjonen min må også være at distribuert samhandling i praksisfellesskap gir gode forutsetninger for individuell utvikling:-)

    SvarSlett
  2. Synes mange blogginnlegg gir gode referanser til artikler og bøker samt at andre gir gode gjennomganger på pensumlitteraturen. Spesielt andre sine syn på pensumartikler synes jeg er interessant med tanke på at vi alle leser/oppfatter ting i våre egne referanser og det er spennende å se hva andre trekker ut av artikler/rapporter o.l.

    Når det gjelder kommentarer så må jeg si at det er kjekt å kommentere andres innlegg. Komme med små betraktninger til det de har skrevet.

    Utfordringen min er ofte at det er lettere å reise rundt på bloggene og kommentere interessante innlegg enn å komme i gang med å skrive blogginnlegg selv. :o)

    SvarSlett