Teppet

Teppet

søndag 3. oktober 2010

Screenagers


Skulle egentlig male hus i dag, men så viste det seg at naboen ikke hadde hovedfargen til huset som han trodde( Bor i tomannsbolig). Så det må vente til mandag. Gikk da tilbake til Krumsvik og artikkel 9 om situert læring. Der han blant annet ser på formell og uformell læring og hvordan det påvirker læringsbegrepet. For jeg hadde en tanke om at her var det momenter jeg ønsket å sette søkelys på i mitt neste innlegg.
Kjell Atle utfordret meg på hva jeg har bidratt med i forhold til den digitale utviklingen ved Sørenget. Jeg tror selv at arbeidet jeg har gjort for å gi de ansatte en forståelse av narrativ filosofi har vært viktig. Har ønsket at det skal være en plattform for endring ved Sørenget. Her har Michael White sine tanker og refleksjoner vært sentral. Et av hans hovedpoeng er at forståelsen vi har av våre liv og våre organisasjoner, vil avgjøre våre handlinger. De narrativene vi forteller om medarbeidere og vår arbeidsplass vil gjøre medarbeider eller skole til det vi forteller. Har derfor arbeidet med at vi skal dele den gode historie om utvikling i det å ha et godt læringsmiljø.
For alle mennesker og alle organisasjoner finnes det en hovedhistorie som former livet og som vi lever etter. Men rundt denne motorveien av en historie finnes det mindre veier av historier som har kraft i seg til å skape endring. Min oppgave som leder blir å løfte fram disse og gjøre dem kjørbare for medarbeiderne. Gjennom tilrettelegging på ulike områder og være aktiv på å reskrive vår oppfatning av Sørenget blant annet i den digitale revolusjonen.
For meg blir livet til La Linja et godt eksempel på det å kun ha en vei/historie å forholde seg til. Livet blir sementert gjennom den ene veien som bare gir mulighet til å gå fram eller tilbake på en vei som er bestemt. Er armen som kommer fram og ordner linjen, lederen som legger til rette for at ikke organisasjonen skal endres?
Hva ville skjedd om La linja hadde fått sett alle de andre linjene som finnes og kunne begynt å knytte de sammen og beveget seg i et nytt landskap av mange muligheter bygd på de gode erfaringene fra tidligere. Her tror jeg det er et nytt bidrag fra min side. Jeg har vært opptatt av at all utvikling skal være forankret i det vi allerede gjør! Dette gjør utviklingsprosessene kjente og man sikrer at veien vi bygger endres i et tempo vi har endringsenergi til. Her er det viktig å huska at kunnskapsbedrifter er løst knyttet sammen og det er den enkelte medarbeider som skal initiere endringene gjennom at ledelse blir distrubert i organisasjonen. Derfor var tittelen på årets planleggingsdager " Nytt år, nye sjanser! eller nytt år med mulighet til å ta med seg det beste fra i fjor,for å foredle det!
Krumsvik(07) er også opptatt av dette og kaller det for ”bricolage” som defineres som evne til å gjøre seg nytte av alle tilgjengelige hjelperessurser i en aktuell situasjon. Han viser til Orr som har forsket på måten ungdommer lærer på den uformelle læringsarenaen som de digitale verktøyene har skapt. Dagens "screenagers"  har et mylder av læremidler på nettet og mange praksisfellesskap hvor de kan lære. Det flotte er, skriver han, at det er helt legitimt å bruke støttespillere for å løse et problem. Jeg vil reskrive det til å få hjelp til å komme videre!
Hva har dette med den innlagte episoden av La Linja og gjøre?
Når jeg i går begynte å tenke på hvordan jeg skulle svare på Kjell Atles spørsmål fant jeg ut at jeg ønsket å illustrere narrativer med La Linja. Heldigvis hadde Eva lovt meg at hun skulle lære meg å legge inn fra Youtube, for det kunne jeg ikke. Tenkte jeg skulle ringe å spørre, men det var jo tross alt helg. Ble inspirert av det jeg leste og bestemte meg for å prøve meg som "Screenager" Det fungerte!!
Er digitale verktøy ungdomskilden?
Dette som egentlig skulle være en utprøving av uformell læring, ble også en vandring i mine tanker om ledelse og et første svar på spørsmålet jeg fikk fra Kjell Atle.
Jeg arbeidet tidligere sammen med Evita (familieterapeut)som pleide å si at det er omveiene som beriker livet. Om det tenker jeg at vi får opplevelser som endrer oss, når vi gjør noe annet enn vi egentlig skulle gjøre eller prøver ut nye metoder i vårt arbeid. Jeg har hatt en faglig god opplevelse i dag, fordi det ikke var igjen brunmaling.

5 kommentarer:

  1. Hei, Pe-Jo!
    Fantastisk godt innlegg - og så kjekt å se at du tester ut dine selververvede digitale ferdigheter!

    PS. Helg = betyr enda bedre tid til å hjelpe gode kollegaer/medstudenter inn i det digitale univers - jeg hadde blitt kjempeglad for å få lov til å veilede deg!

    Når jeg nå er på din nettside, kan jeg ikke se hele videon, kun avspillerlinja. Jeg mistenker at du har bygget inn en litt for stor video.

    Hvis du klikker på Rediger innlegg i Blogger, så vil du kunne endre størrelsen manuelt.
    I skrivevinduet ditt klikker du på Rediger html (den fanen du valgte når du limte inn koden fra YouTube).
    Når du da ser html-koden din, så skal du se etter topp- og bunnlinje, der høyde/bredde på videoen din står oppgitt - eks. som her:
    object width="640" height="505"
    Jeg har nå testet ut ulike høyder/bredder, og ber deg forsøke å bytte ut 640 med 400, og 505 med 316 (vi bevarer da størrelsesforholdet mellom dem, så ikke La Linja blir fetere/smalere - da kunne ha bli sinna på deg!)
    Og husk, jeg hjelper gjerne (har forresten litt høstferie nå, så da er det enda større sjanse for hjelp 24/7)
    Lykke til!

    SvarSlett
  2. jeg ser også bare avspillerlinja til å begynne med, men får "full screen" ved å klikke på "eksdpansjonsruta" helt til høyre (den med de fire pilene, og kan starte videoen derfra. Men i alle fall: takk for gjensynet med La Linja og for mangelen på brunmaling! Det må være inspirerende å være lærer på Sørenget! Ser fram til å høre mer om hvilke narrativer det er som preger skolekulturen. Og som apropos til avslutningen av innlegget ditt føyer jeg en strofe fra John Lennons Beautiful Boy: "Life is what happens to you while you're busy planning other things."

    SvarSlett
  3. Evita på tråden med opprydding i kildene. Je liker veldig bra uttrykket om omveiene som beriker ens liv, noe handler om å være takknemlig for ulike erfaringer på livets vei. Det er nok Nils Kjær som skrev dette: Det er omveiene, forsinkelsene og sidesporene som beriker ens liv.

    SvarSlett
  4. Hei på deg..

    Jeg har ligget godt fast i startgropa når det gjelder bloggene. Jeg har vært inne og lest på de fleste, men føler meg mer som en kikker enn som blotter. Skal prøve å sjerpe meg og i alle fall legge igjen visittkort heretter. Jeg blir så fasinert over ordene dine. Godt å lese det du skriver og hvordan du skriver det, det blir liksom en historie av alt. Godt å bli minnet om all den gleden vi hadde av La Linja også. Gleder meg til fortsettelsen ;)

    SvarSlett
  5. Hei Per Johan

    Artig å lese dine filosofiske betraktninger:-)Også artig å se hvordan flere du og andre stadig tester ut upløyd mark og prøver nye ting. Man finner da ut av tingene ved å prøve seg fram:-)
    Selv kan jeg med fordel bli enda mer eksperimentell på digital front. Det er bare det at jeg synes ting tar så himla lang tid når jeg skal finne ut av det. Kanskje det ligger en iboende trang til ikke å velge omveier, men heller snarveier?

    SvarSlett