Teppet

Teppet

søndag 14. november 2010

Vurdering

Planleggingsdagen 26.11. har vurdering som tema. Dagen er lagt opp av Høgskolen i Lillehammer. De har tidligere hatt ansvar for en stor satsing i Namdalen i forhold til vurdering. Føler at dette interkommunale samarbeidet har ført til at vurderingspraksisen har endret seg. Gode forelesere på samlingene og et opplegg som har gjort at de skolene som ønsket et løft, har fått det.
Slik jeg ser det er det viktige i vurderingsforskriften at den tydelig gjør skifte til vurdering for læring og ikke av læring.
Vi har arbeidet mye med å knytte vurderingene til målene i kunnskapsløftet. Det viktige arbeidet vi skal gjøre på planleggingsdagen er å se på sammenhengen mellom klasseledelse og vurdering. I det, blir det viktig at vi arbeider med å få klare kriterier for læringsmålene på ukeplanene, i klasserommet eller andre plasser som gjør at de er synlige for elevene.
Gjennom å ha tydelige kriterier vil det bli enklere å oppfylle forskriftens krav om egenvurdering. Elevene vil ha gode forutsetninger til å vurdere sitt eget arbeid og si noe om sin egen måloppnåelse.
Utfordringen for skolene er å få til en kontinuerlig underveisvurdering. For ofte har vi undervisningsopplegg som varer en uke og temaene kommer ikke tilbake før om et år. Dette betyr at vi må ha underveisvurdering hver dag eller etter den enkelte time. Utfordringen blir å skape en metodikk som gjør at både elever og lærer får et klart bilde av hvor er den enkelte eleven er i forhold til målene uten at det tar tiden fra timen eller gir læreren enda mere å gjøre på kveldstid. Samtidig er det viktig å se om den undervisningen som drives nå er tilpasset det hyperklomplekse samfunnet og den vurderingen som må gis der.
Et viktig moment å holde fram er at vurdering gir mulighet til å oppfylle at elevene får tilpasset undervisning. Det er den enkelte eleven som er i fokus og det er denne som skal sees eller se seg selv i forhold til målene i kunnskapsløftet. Ved å legge vekt på "det neste steget" vil det hele tiden være læring og utvikling som er i fokus.
Ofte har vi hørt at hvorfor skal vi lære dette? Ved å bli god på vurdering tror jeg at lærerne slipper å høre dette så ofte. En god metafor i forhold til dette er idrettsutøveren som trener detaljer i hver økt for å stå rustet til det endelige målet som ligger år fram i tid.
Tror det er viktig at vi hele tiden holder fast på at målene er ulike.
  • Vi har de korte som sier hva som skal læres i en økt eller uke.
  • De mellomlange som er knyttet til en periode.
  • De lange som eleven skal nå, når reisen i grunnskolen er over.
Det kommer mange forslag om at vi må få utarbeidet stegark i fag slik at læreren kan krysse av hvor eleven er. Dette tror jeg er en feil retning å gå. Læreren er en kunstner som formidler tonene fra sitt instrument. Dette oppfattes ut fra den relasjonen eleven har til læreren. På samme måte vil vurderingene bli best når læreren ser eleven opp mot hovedlinjene i et fag og bruker sitt faglige skjønn.
For meg som rektor er vurdering viktig også for å få til gode utviklingsprosjekter. Systematikk rundt vurdering gjør at jeg som rektor får en god oversikt over hvordan enkelt elever utvikler seg og hvordan grupper utvikler seg.
Utfordringen for meg som leder blir å være en katalysator for å få til at vi har en kultur for vurdering. Her tenker jeg at det viktige er at man ser på hele læringsmiljøet og alle må delta i å skape en kultur for læring. Foresatte, elever, lærere og rektor. Vi må også ta inn over oss og analysere, hva som hindrer læring i kulturen på en skole.

1 kommentar:

  1. Dette var veldig interessant. Både det saken dreier seg om så klart, det står vi alle oppe i, og vi befinner oss vel ved litt forskjellige milesteiner langs veien Men så blir det også interessant å høre om hvordan denne dagen blir ift forventningene.

    Vi er jo flere som trenger tips til gode foredragsholdere om dette temaet...

    SvarSlett