Teppet

Teppet

mandag 8. november 2010

En liten refleksjon på elevenes digitale reise

Spennende å følge med i prosessen til elevene på bloggen. Ved at jeg treffer de både på nettet og prater med de på skolen, blir det ulike arenaer hvor vi kan arbeide med læringsprosessen. Ser også at elevene blir på samme måte som oss usikre når de ikke får kommentarer på innleggene sine.
Det varierer enda mye på hvor aktive de er til å kommentere. Det samme i forhold til hvor mange innlegg som er blitt publisert av den enkelte. Naturlig at det blir slik når vi knytter det til interesse og modning. Den enkeltes skriveglede vil også være med på å styre det.
Framover vil det bli interessant å se om det blir mulig å gjøre noe med elevrollen. Finner gode eksempler på at elevene prøver seg som kunnskapsskapere. De bruker da både tekst og bilder for å formidle budskapet sitt. Samtidig er det eksempler på at det blir tradisjonelle svar på spørsmål fra meg. I en vurderingssamtale med en elev, gikk vi gjennom hvordan kommentarene var tenkt og hvordan hun kunne forholde seg til dem. Dette førte til et nytt innlegg, på lørdag, hvor hun tok tak i temaet på en ny måte som var hennes egen.
Det er  et eksempel på at ved bruk av digitale verktøy, endres også lærerrollen. Det er blitt hevdet at læreren kan bli overflødig når elevene arbeider digitalt. Det tror jeg ikke vil skje, samtidig ser jeg at rollen og arbeidsmåtene blir endret. Lærerens grunnlagstenkning i forhold til kunnskap og læring vil bli utfordret og finne nye veier. Læreren blir katalysatoren for læringsprosessen til den enkelte. Ser hvor utfordrene det er å skulle  tenke digitalt i samhandlingen med elevene og hvor lett det er at man blir ”skolsk”.
Samarbeidet med familiene til elevene må det også arbeides mye med. Vi har fått mange tilbakemeldinger om at det snakkes mye om bloggene hjemme hos elevene. Dette er flott i fase en av forsøket.  Neste fase blir å å få foreldrene til å være aktive i forhold til sine egne barns læringsprosess. I fase tre kan man tenke seg at de også deltar i forhold til andre elever. I dag har vi en mor og en tante som er aktive.
Ser av bloggene at også vanlige tema i elevene sin utvikling avspeiles i bloggingen. Det betyr at bloggingen blir en arena for å prøve ut identiteten sin og hvilke svar det gir. Ved å gjøre det vil eleven få en ny arena for sin personlighetsutvikling. Man vil ikke få de sterkeste forsøkene her ettersom lærer, foresatte og rektor! er med elevene på den digitale reisen. Samtidig synes jeg at det vi kan se her, støtter opp om det som blir sagt om elevenes utprøving av egen identitet på nettet.

1 kommentar:

  1. En hyperkompleks verden øker behovet for god navigasjon. Og førstereisgutter og -jenter vil alltid ha behov for hjelp med navigasjonen. Neida, lærerne trenge vi. Mer enn noen sinne!

    SvarSlett