I "all" forskning som legges fram blir det hevdet at det å ha klare læringsmål for en time, klare kriterier for hvordan elevene skal oppnå målet og en oppsummering og klargjøring til slutt i timen gjør at elevene lærer mer.
I dagens forelesing var også klare mål tatt med, samtidig ble det satt et spørsmålstegn om dette var mulig.
Jeg tenker at det må være målene som må tilpasses den prosessen man setter i gang og kriteriene for måloppnåelse må samhandle med de digitale verktøyene man bruker.
Bruk av digitale verktøy er en grunnleggende ferdighet som skal være i alle fag og på fagets premisser, slik jeg tenker om det.
Kan vi diskutere dette?
Hva mener du med å tilpasse målene??
SvarSlettJeg tenker at vi når det gjelder utvikling av digital kompetanse, på lik linje med opplæring f.eks i lesing, både må jobbe opp mot ferdighetsmål/delmål innen digital kompetanse, samt at vi på sikt automatisk legger inn jobbing også på digitale arenaer når vi i fagene skal jobbe opp mot læreplanens målsetninger.
KOmmer det litt an på hvordan man formulerer målene? PÅ vhilket abstraksjons- eller konkretiseringsnivå. Tror vel at noen (lære) prosesser kan og bør ha klare og konkrete mål(f. eks. multiplikasjonstabell, verbformer i engelsk osv.) Andre ganger kan det vel være selve utforskingen som er målet? Det er ikke alltid man vet helt nøyaktig hvor/hva man vil...
SvarSlett