Jeg forsøker i bloggen min å knytte sammen kunnskap jeg har fra før slik at det nye jeg lærer her skal bli en integrert del av meg og den kunnskapsbasen jeg har. Jeg undres også fortsatt på hvordan jeg skal kunne få til at det skjer en naturlig integrering av den digitale revolusjonen i den daglige undervisningen ved Sørenget og hva andre skoler slik som din må gjøre.
Jeg har tidligere skrevet om Tom Andersen og hans forståelse av den systemiske tenkningen. I en av sine bøker trekker han fram en forståelse av endring som jeg kom på da jeg leste det du skrev. Han var opptatt av at man måte å finne en forskjell som gjør en forskjell i endringsarbeidet. Som leder kan du ikke ta ballen og springe fra de andre på laget, det er laget som må finne hvordan samhandling endrer praksis.
Samtidig er det vi som ledere som kan sette dagsorden og styre utviklingsprosessen. Her har vi mulighet til å skrive om narrativene om lærernes digitale kompetanse. Jeg tror at lærere lett kan tilegne seg det de eventuelt mangler av kunnskaper for å ta i bruk digitale verktøy som forbedrer undervisningen.
Dette må være målet med å bruke digitale verktøy. Og hva kjennetegner undervisningen, kunnskapen og kunnskapsdannelsen i den digitale verden. Dette er spørsmål jeg ønsker å reflektere over før jeg går videre hvordan lederrollen blir.
Skal vi ha mulighet til å lede endringsprosesser må vi kunne lese ”verden”. I forhold til de digitale utfordringene må vi utvikle en digital literacy som gjør at vi kan skape en forskjell som fører til en forskjell.
Hei, Pe-Jo!
SvarSlettVil bare si at det er en fryd å lese dine innlegg! Du er så god på å knytte sammen historier med dagens (og gårsdagens) teorier!
Gleder meg til neste innlegg, og neste, og...
SEr også fram til at du går løs på temaet "ledelse av skoler mot digital kompetanse" eller noe slikt. (Og hadde du ikke tenkt å gjøre det det, ligger det en oppfordring i denne kommentaren. Men DET skjønte du sikkert!)Kanskje må vi "tenke nytt" også om ledelse, og ikke bare undervisning? Hva med forholdet til foreldrene?
SvarSlettEr enig med deg i at lærere lett kan tilegne seg det de eventuelt mangler av kunnskaper for å ta i bruk digitale verktøy som forbedrer undervisningen. Tror det er viktig at vi som ledere setter av tid og opplæring slik at de lærer seg det de trenger av kunnskap for å ta det i bruk.
SvarSlettVenter spent på fortsettelsen på bloggen din, er mest spent på dine tanker rundt lederrollen.