Teppet

Teppet

onsdag 29. september 2010

Hei Arne!

Oppvekst i det digitale nettsamfunnet
Har lest bloggen din, noe av den for å være ærlig. Jeg fant den etter å ha vært på leting etter refleksjoner på bloggene våre.
Jeg leste med glede at du bruker den samme antologien som jeg gjør, bare at du bruker den i motsatt betydning. Ser en annen plass at du er opptatt av at kunnskap konstrueres. Det tror jeg telefonsentralen er et godt eksempel på. I min konstruksjon var det viktig å få fram at den teknologien vi har i dag bygger på den teknologien som var i går. Samtidig ser vi at utviklingen skjer raskere og raskere. Vi har forlatt kjerreveien til fordel for et stadig hurtigere nett, Dermed vil også mye av det som var det flotteste for en stund siden, i dag ikke tilfredsstille de behovene og ønskene vi har.
I denne hurtige utviklingen er det viktig for meg som skoleleder å utfordre den tanken om at lærere er sinker i bruken av digitale verktøy.
Har det skjedd en utvikling i det stille som gjør at bildet som (Iversen 07) beskrives om at lærere ikke er klar over, ikke har kunnskap, ikke basisferdigheter eller mer dyptgående kunnskaper om kommunikasjon, samarbeid blant annet.
Lærerne på Sørenget arbeider med læringsplattformer, de bruker skolearena til å holde kontakt med foresatte og elever om faglig utvikling og den er toveis. I klasserommene øker bruken digitale verktøy hele tiden, Selvfølgelig utnytter ikke vi alle mulighetene vi kunne ha brukt, men vi har et fundament å gå ut fra. På fritiden er svært mange av lærene deltagere på sosiale plattformer på nettet. Mobilen brukes til kontakt og i barnehagen ruller bilder og video av barna slik at foreldrene skal se hva som skjer mens de er på jobb. Her kunne jeg nevnt flere lokale artefakter som er med i utformingen av vår digitale literacy. Kanskje er det noen fra Sørenget som kommer med kommentarer og videreutvikler narrativen.
Det sentrale jeg som skoleleder må gjøre er å konstruere en narrativ som gjør det mulig å ta det neste skrittet. Her tror jeg at du har helt rett i at mange skoleledere ikke har nok kunnskap i hvordan den digitale revolusjonen skal gjennomføres på egen skole. Her blir det viktig for skolelederen å utvikle en digital literacy som nettopp bygger på kunnskap om digitale verktøy og hvordan de kan brukes i skolens utviklingsarbeid for å skape et bedre læringsmiljø. Dette må bygge på skolelederens generelle kunnskaper om ledelse og hvor skolen er i utviklingsprosessen. Jeg føler at jeg hadde/har veldig behov for å gå på denne utdanningen for utvide min egen digitale literacy for å kunne være en god ”sparring” partner for de som skal videreutvikle vår digitale plattform.
På bloggen din påpeker du at det er forskjell på hvordan foreldregenerasjonen og de unge forholder seg til nye ting. Foreldre leser manualer. Mens digitale nativs vet hvor de kan skaffe seg opplysningene gjennom sitt nettverk på nettet og gjennom andre digitale verktøy. Dette tror jeg er riktig, men holder det på å skje en endring? Opplever at også vår generasjon søker kunnskap andre steder. Er dette naturlig hvis man reflekterer over Sterns utviklingsteori der det ikke er faser for utviklingen, men man utvikler seg hele livet. Dermed blir ikke personlighet noe som er fastsatt, men som utvikler seg gjennom våre relasjoner og narrativene vi har om oss selv.
Så et foredrag med Michael Wesch i dag. Her snakker han blant annet om at begrepene innbygger og immigrant ikke kan brukes fordi utviklingen går så fort at alle vil være immigranter. Samtidig ser han også at det er en del av studentene som ikke behersker de plattformene han bruker i undervisningen.
Dette får meg til å tenke at det ikke er to forskjellige verdener som det er vanskelig å forene, de voksne har mulighet til å ”halse” etter gjennom  å  utvikle sin egen kompetanse. Samtidig vil barn og voksne ha mange arenaer å samhandle på som ikke innbefatter digitale verktøy. Der grunnleggende ferdigheter i det å være menneske er i sentrum, og der vil det alltid være den voksne som har et formings ansvar. Effekten vil være at de unge har et godt utgangspunkt for å gå ut i den digitale virkeligheten.
Spennende med det du skriver om hvordan unge leser på nettet. Refleksjonen min blir at barneskolen må fortsette å arbeide med lesing av fagtekst, hvor noen av komponentene du beskriver er sentrale. Kanskje burde man benytte, utvikle og oppmuntre til en videre utvikling av denne måten å lese på?

3 kommentarer:

  1. Den glade leser, det er jeg, av alle dine og andres velskrevne bloggrefleksjoner. Dere ser ut til å ha kommet langt på Sørenget. Hvordan har det skjedd? Hvordan har din rolle vært?

    SvarSlett
  2. Hei Per Johan

    Godt å lese innlegget ditt her:-) Siden jeg også er leder på et oppvekstsenter er det artig å sammenligne for å se på likheter og ulikheter.

    På Hitra har vi hatt kommunelisens på ClassFronter en stund nå, men det er først nå i høst vi på min skole tar det i bruk. Lærerne har innføring med foreldrene på foreldremøtene i disse dager. Grunner til forsinkelsen er varierte, men jeg må nok ta på meg en del av ansvaret. Endelig er vi i gang, og det skal bli artig å se hvordan det utvikler seg. Håper foreldrene også blir aktive brukere:-)
    Når det gjelder barnehagen har også vi flatskjerm i garderoben hvor foreldre får se bilder fra turer og annet som ruller over skjermen. Dette liker de godt:-)
    Godt å tenke at vi gjør da mye bra også, selv om potensialet langt fra er utnyttet fullt ut:-)

    SvarSlett
  3. Synes også det høres ut som dere har kommet langt på Sørenget....
    Jeg jobber som lærer på 6. trinn og vi jobber mye med ulike lesestrategier for tiden, prøver å gi elevene redskaper til å gå løs på ulike typer tekster, og hva som f.eks. kjennetegner digitale tekster i forhold til fagtekster i bøker. Enig med deg at det er viktig å videreutvikle denne måten å lese på!

    SvarSlett